fredag 13 mars 2015

Hej allesammans!

Kort uppdatering om vad vi gjort i klassrummen denna veckan.
I svenskan har vi fortsatt med att arbetet kring berättande texter, mer specifikt så har vi pratat om samt övat på att skriva händelsebeskrivningar. Vi har även repeterat föregående veckas moment vilket behandlade plats-/person- beskrivningar.

I SO håller vi fortfarande på med Vasatiden, vilket är ett stort (och enligt mig, väldigt intressant) moment. Reformationen i Sverige samt Dackeupproret är det som har varit på tapeten, där vi har gjort gruppövningar och samtalat mycket kring det växande missnöjet gentemot Gustav Vasa som regent.

Kommande vecka, vecka 12, kommer vara ganska snarlik. Vi kommer bland annat att öva på skrivna dialoger i svenskan, samt hur man ger respons på en klasskamrats text. Vidare kommer Vasatiden fortsätta att stå i fokus på SO-lektionerna, där tanken är att vi inledningsvis kommer kika närmare på städerna och ute på landet under tidsperioden.

I övrigt är det värt att nämna att min tanke med Vasatiden är att det på något vis ska mynna ut i något examinerande moment, exempelvis ett skrivet prov, vilket då är lämpligt att ha antingen veckan innan eller efter påsk. Jag ska ta mig en funderare på hur jag ska gå till väga nu under helgen, men återkommer så fort jag bestämt mig och med god framförhållning!

Ha en bra helg alla!
/Mikael Nastic